Anoniman
|
Sada sam dobila jedan e-mail. Poštovani, želim ovim putem da Vas obavestim šta sve može da Vas snađe pri otkazivanju (iz opravdanih razloga) putovanja kod Turističke agencije "Perla Tours" iz Novog Sada. Dakle, da krenemo redom. Kod gorepomenute agencije uplatio sam 10-dnevni aranžman u Polihronu, od 9. do 19.9.2009. godine. Trebalo je da putujemo supruga, naš jedanaestomesečni sin i ja. Agenciju smo izabrali na osnovu preporuka više prijatelja i poznanika, koji su bili prezadovoljni njihovim dosadašnjim uslugama. Aranžman smo isplatili u celosti, da bi već sledećeg dana (10 dana pre polaska) naš sin nezgodno pao i pri padu polomio potkolenicu leve noge. Svim normalnim osobama jasno je da dete u gipsu do kuka nije sposobno za putovanje, što je posvedočio i nalaz lekara specijaliste. Odmah sutradan sam otišao u agenciju da otkažem aranžman, smatrajući to običnom usputnom formalnošću. Ali tamo me je čekalo iznenađenje. Rečeno mi je da će mi biti vraćeno samo 10% od cene aranžmana, bez obzira što imam zaista opravdan razlog za odustajanje od putovanja. Zamolio sam da mi se, u tom slučaju, omogući da aranžman iskoristim u nekom kasnijem terminu, kako bismo ove godine ipak putovali na more. Ni u tom smislu nisam naišao na razumevanje, nego mi je predloženo da zanemarim nalaz i preporuku doktora i ipak otputujem sa detetom, jer, Bože moj, nije to tako strašno. Zamolio sam potom da razgovaram sa direktorom agencije, pošto sam pretpostavljao da devojka za šalterom nije u poziciji da odgovori na moj zahtev. Prebledela i preplašena devojka zamolila me je da to ne radim, jer, citiram, "ja time neću postići ništa, a ona može imati velikih problema sa direktorom". Ipak, na moje insistiranje, direktor, čiju pojavu neću komentarisati iz elementarne pristojnosti, pristaje da me primi nakon dva dana. U razgovoru (bolje rečeno njegovom monologu) koji je trajao dobrih 50 minuta, saznao sam da "pojam odlaganja aranžmana ne postoji", postoji samo varijanta da ja nađem nekoga da putuje umesto mene ili da odustanem od putovanja, u kom slučaju bih dobio samo pomenutih 10% ukupne cene. Saznao sam da bi, u slučaju da mi izađe u susret, on počinio krivično delo utaje poreza za koje bi usledila drakonska novčana kazna, jer je "već bio u sličnoj situaciji". Na moju primedbu da je to u nekim drugim agencijama normalna, ustaljena praksa (ne činjenje krivičnih dela, nego odlaganje aranžmana, naravno), pogotovo što bismo putovali sopstvenim automobilom i sa individualnom vizom, dobijam odgovor da je njegova agencija jedina u Srbiji koja radi "sve po zakonu i sa papirima", a ove ostale su "sitne agencije koje rade na crno pa zbog toga mogu tako nešto i da odobre". Dalje sam pitao šta je sa opštim uslovima putovanja, koji su navedeni u ugovoru, a gde piše da se povraćaj sredstava putniku (osim realno učinjenih troškova) odobrava između ostalog i u slučaju iznenadne bolesti, kada putnik nije u mogućnosti da putuje, dobijam objašnjenje da je prelom povreda, a ne bolest, i da bi za mene verovatno bilo bolje da je dete obolelo od neke teške zarazne ili neizlečive bolesti, kada bi mi sredstva bila refundirana(!). Zatim mi se predlaže da otputujemo samo supruga i ja, jer je po njemu i to moguća varijanta. Palo je još nekoliko nebuloznih predloga, ali ništa razumno u smislu konkretnog rešavanja mog problema. U razgovoru je, pored ostalog , pomenuo i da poseduje džip vredan 54.000 eura, što je verovatno trebalo da znači da bez problema može da plati dobrog advokata i da mi bolje ne padne na pamet da ga tužim, jer ću imati samo još mnogo veće troškove. Pretpostavljam da je, poučen svojim bogatim iskustvom, zaista upoznat sa svim pravnim aspektima ovog problema i da ga u ovoj zemlji, gde je za obične smrtnike pravda prespora i sve samo ne dostižna, zaista nema svrhe tužiti. Na kraju mi je velikodušno ponudio da mi, eto, odobri 10-ak posto popusta na novi aranžman, koji bih morao da ponovo uplatim u celosti, i to 10 dana unapred, sa najboljim nadama da me opet neće snaći neka nezgoda. Eto, tako je protekao naš razgovor. Da li je ovo što sam čuo od gospodina direktora zaista pravno utemeljeno? Pretpostavljam da jeste, nisam stručnjak i ne mogu da tvrdim. A da li je njegov postupak pošten i ljudski, što bi trebalo takođe trebalo da bude jedno od profesionalnih načela? E, to prosudite sami. Izgleda da je njegov profesionalni moto: "Ako mogu da ti uzmem pare za uslugu koju ti nisam pružio,to ću i uraditi, jer mi se može." Nakon ovoga, obratio sam se YUTI, kao nadležnoj instituciji, a od njih sam dobio odgovor da bi trebalo da (o svom trošku, naravno) pokrenem arbitražu, pa ako komisija ustanovi da je razlog opravdan, da bi trebalo da dobijem povraćaj sredstava, ali ni ta odluka nije obavezujuća, nego mi u krajnjem slučaju ostaje tužba. Epilog svega je da smo dobili tih famoznih 10%, nakon 16 dana, pri čemu sam i za to morao četiri puta da ih zovem, jer je direktor uvek bio prezauzet i nije imao vremena. Na more smo otišli kasnije, preko druge agencije, ali smo aranžman uplatili na dan putovanja, poučeniovim iskustvom. Na kraju, svima koji će ove ili narednih godina putovati želim sretan put i lep provod. Onima koji izaberu Turističku agenciju "Perla Tours" iz Novog Sada, pored toga želim i mnogo sreće, jer će im sigurno biti potrebna. Ako ste pročitali ovo pismo i ako to smatrate korisnim, prosledite ovaj mail svima koje poznajete. Njegova jedina svrha je da upozna moje prijatelje i prijatelje mojih prijatelja sa iskustvom koje sam ja lično imao sa "Perla Toursom", kao i sa njihovim profesionalnim odnosom prema klijentima. Srdačan pozdrav, P.S. Ako ovo pismo dođe do ljudi u "Perla Toursu", napominjem da ne očekujem nikakav honorar za ovu besplatnu reklamu. Neka im ona bude moj poklon, uz želju da im pomogne i donese puno uspeha u uslovima bespoštedne konkurencije na polju pružanja turističkih usluga.
|