Anoniman
|
Eto baš kad sam mislila da nigde neću naći, nađoh Ja se nadam da će pomoći: "ADHD JE BOLEST ADHD NIJE NEKA ZGODNA OZNAKA ZA ZLOČESTU DJECU ILI LOŠE RODITELJE. SVA DJECA SE PONEKAD PONAŠAJU LOŠE I NIJEDAN RODITELJ NIJE SAVRŠEN. ADHD (hiperaktivni poremećaj s deficitom pažnje) je dobro definirano i prihvaćeno medicinsko stanje. Ponekad se koristi izraz “hiperkinetička djeca’’, ali to označava istu stvar. Kao i kod mnogih drugih medicinskih stanja, danas se samo djelomično zna točan uzrok. No zasigurno znamo: • ADHD može razoriti obitelji • Mozak kod ljudi s ADHD-om razlikuje se od mozga drugih ljudi. Određeni dijelovi mozga pokazuju razliku u strukturi, metabolizmu i kemiji. ADHD JE UOBIČAJEN Čak jedno od dvadeset_oro djece može imati ADHD. Mnoga od te djece nisu bila kod liječnika i nemaju dijagnozu. Poremećaj češće zahvaća dječake nego djevojčice, mada je jedan od razloga tome što djevojčice češće imaju ADD (poremećaj pažnje) bez hiperaktivnosti, pa se rijeđe primijeti i dijagnosticira. NAJVAŽNIJI SIMPOMI ADHD-a Nepažnja – dijete se ne može koncentrirati, skače sa zadatka na zadatak, zaboravlja upute i neorganizirano je, istovremeno ga interesira više stvari ali niti jedna do kraja. Hiperaktivnost – dijete je nemirno, vrti se, uvijek prebire po svemu I dodiruje stvari. Impulzivno ponašanje – dijete govori i djeluje bez razmišljanja i ne može dočekati svoj red. Može imati napade ljutnje. Naravno, sva su djeca nekad nepažljiva, nemirna i impulzivna. Činjenica je da je kod ADHD-a ta vrsta ponašanja ekstremna. Ta djeca izazivaju znatne probleme kod kuće i u školi i to je vidljivo već od najranije dobi. Svaki pojedinac doživljava ove simptome na različite načine. Kod nekih ljudi, najveći je problem nepažnja, kod drugih hiperaktivnost i impulzivnost, dok neki pokazuju sva tri simptoma. Ponekad su tu i drugi problemi : Već je dovoljno teško nositi se samo s ADHD-om, ali mnoga takva djeca imaju i druge probleme, kao što su: • Određena nesposobnost za učenje, na primjer, poteškoće u matematici, čitanju ili pisanju • Tjeskoba ili depresija • Nespretnost i nedostatak koordinacije • Povremeno suprotstavljanje, ali iza kojeg se ne skriva namjera da vas povrijedi. BRIGA ZA DIJETE SA ADHD-om ISCRPLJENOST, DEPRESIJA, ZBUNJENOST, FRUSTRACIJA … I SAMI MOŽETE DODATI OSTALO. Ponekad ste u strahu od dočekivanja djeteta pred školom, odlaska u trgovinu, odlaska u posjetu rođacima. Drugi roditelji vas ne razumiju i misle da ste loš roditelj. Nekad mislite da su oni možda u pravu. Kako to da su njihova djeca tako savršena? Bitno je da shvatite da ADHD nije vaša greška, niti greška vašeg djeteta. ADHD je bolest. RAZLIČITI UZRASTI RAZLIČITI PROBLEMI BEBA Ugrožen je rani odnos majka-dijete jer dijete: • Stalno plače • Ima kolike • Ima problema sa spavanjem • Odbija hranu • Razdražljivo je • Nepredvidivo, ne prihvaća ritam PREDŠKOLSKO DIJETE • Vrlo aktivno, impulzivno, mijenja aktivnosti, kratkotrajne pažnje, sve što radi radi bez cilja • Ne može sjediti na jednom mjestu ni za vrijeme gledanja TV-a, hranjenja ili čitanja priča • Djeca spavaju malo i isprekidano • Ne podnose disciplinu, ne slušaju, ne reagiraju na kažnjavanje ili vikanje ŠKOLSKO DIJETE • Djeluje nezrelo za dob • Aktivno, nema mira • Naizgled ne brine za školu i školske obaveze • Drži neurednim svoje školske stvari • Ne piše zadaću samostalno, mora se sjediti uz njega • Nastavnici se žale da je nepažljivo, da ometa rad • Postiže lošije rezultate no što ste vi predvidjeli • Nema puno prijatelja iz škole ili se druži s mlađom djecom SAVIJETI KOJI VAM MOGU POMOĆI 1. SAZNAJTE što više možete o ADHD-u. Dobri načini da to učinite su: Razgovor s ljudima uključenim u brigu za vaše dijete - liječnicima, medicinskim sestrama, psiholozima, učiteljima. Čitanje knjiga o ADHD-u. Korištenje interneta. Postoji ogromna količina informacija različite kvalitete. 2. PAŽNJA . Kad dajete upute, osigurajte da vam dijete poklanja punu pažnju. Ugasite TV/ radio, glazbu Koristite se imenom djeteta Malu djecu blago držite za ruke, postavljajući ih prema sebi i licem u lice Približite se djetetu Gledajte ih u oči Govorite jasno, bez vikanja 3. BUDITE POZITIVNI . Recite im što da rade, a ne što ne smiju činiti. “Dario, molim te pojedi jabuku'''' je bolje nego “Prestani se igrati jabukom''''. 4. POSTAVITE JASNA PRAVILA i napišite ih tako da nema rasprave o tome što ta pravila predstavljaju. Fokusirajte se na područja ponašanja, koja su vama i drugima u obitelji stvarno važna i ne gubite se u naporima na manje važnim područjima. 5. USPOSTAVITE RUTINU. Djeca s ADHD-om bolje reagiraju na rutinske postupke, jer tako imaju bolju predodžbu o tome što se od njih očekuje. Promjene u rutinskim postupcima odvraćaju im pažnju i čine ih nesigurnima. Tako se na primjer se spremanje za školu ujutro ili spremanje za spavanje navečer trebaju odvijati po utvrđenoj rutini. 6. POHVALA . Pokušajte uhvatiti trenutke svoga djeteta kad je “dobro''''. Kad je dijete izvršilo neki zadatak ili se dobro ponašalo, recite mu kako vam je to drago i zašto vam je to drago. Pohvala treba doći odmah, a ne satima ili danima kasnije. Djeca s ADHD-om lako upadaju u nemilosrdni krug kritike, zbog čega se osjećaju i ponašaju loše. Cilj je uspostaviti virtualni krug pohvala zbog kojih će se dijete osjećati dobro, a to će pomoći i da se bolje ponaša. 7. NAGRADA. Uspostavite shemu nagrada.Vaše dijete dobiva bodove za dobro ponašanje, a izvjestan broj bodova znači da može dobiti nešto što želi, što je bilo ugovoreno unaprijed. Za vođenje računa o bodovima možete koristiti što god želite – zlatne zvijezde nalijepljene na karton, stavljanje plastičnih simbola u teglu itd. Shema nagrada može djelovati kratkoročno, npr. 1 bod za svakih 10 minuta dobrog ponašanja na dugotrajnom putovanju automobilom, ili dugoročno, npr. 10 bodova za tjedan dana škole sa svim zadaćama napisanim na vrijeme. Primjeri: Dijete učini nešto što želite, kao npr. drži svoju sobu u redu tjedan dana, oblači se za deset_ Minuta pet dana zaredom, ne prekida mamu, dok je ona na telefonu, tjedan dana Za uzvrat, dijete dobiva nešto što želi, kao npr. 15 dodatnih minuta na internetu, film iz videoteke, 30 dodatnih minuta za igru s drugom djecom 8. PLAN ZA MIR . Organizirajte stvari kod kuće tako da izbjegnete stres I sukobljavanje. Na primjer, ako kupovina s vašim djetetom u velikoj trgovini predstavlja noćnu moru, pokušajte pronaći drugo vrijeme za odlazak u kupnju i kupujte u miru. Ako se bojite dugog putovanja automobilom, razmislite o prekidu putovanja dva ili tri puta, a za vrijeme zaustavljanja radite nešto drugo. Da, ta djeca bi u tim godinama morala biti u stanju izvesti te stvari, ali da li se oko toga isplati uzrujavati? 9. FOKUSIRAJTE SE NA PREDNOSTI . Pojačajte samopouzdanje djeteta, hvaleći ga i ohrabrujući u stvarima koje radi dobro. 10. NE MOGU I NEĆU . Trik u ponašanju prema djeci s ADHD-om je u poznavanju razlike između “ neću ” i “ ne mogu ”. Govorenje preko reda, zaboravljanje uputa, neorganiziranost, lako odvraćanje pažnje, sve je to dio ADHD-a. Na tim se stvarima može raditi i poboljšati ih, ali ih se ne može ukloniti i one ne predstavljaju namjernu zločestoću. Ali se sva djeca, uključujući i onu s ADHD-om, nekad mogu ponašati zločesto. Kao roditelj, vi ste osoba u najboljoj poziciji da postanete stručnjak za određivanje razlike između “ne mogu” i “neću”. POSTUPANJE S LOŠIM PONAŠANJEM Recite kako se osjećate . Umjesto da direktno kritizirate dijete, npr. “Loše se ponašaš”, govorite o načinu na koji to djeluje na vas, npr. “Zbilja me ljuti kad…”. Izbjegnite svađu . Postoje jasna pravila. Vi ih znate, vaše dijete ih zna i točka. Brojite do tri . Na primjer, ako dijete uzme nečiju tuđu igračku, recite: “Dario, molim te vrati dinosaura Zlatku. Ja ću brojiti do tri. Jedan, …(pričekajte 5 sekundi) … dva (značajnije) … tri” Isključenje . Ovo je kao prekršaj u hokeju na ledu, kad igrači koji su počinili pogreške moraju izvjestan vremenski period provesti izvan igre. Možete ustanoviti posebno mjesto – stolicu, stepenicu, ugao – u kojemu će se dijete ohladiti (i omogućiti da se i vi ohladite) kroz određeni vremenski period (npr. 5 do 10 minuta). Za vrijeme isključenja, nemojte razgovarati s djetetom, niti mu odgovarati. Kad vrijeme istekne, nemojte razgovarati o problemu. Dijete je odslužilo kaznu i počinje ispočetka. Ako dijete odbije odslužiti isključenje, zaprijetite da ćete ukinuti neku privilegiju, kao što je igranje na kompjuteru ili igranje nogometa s djecom. Ako je potrebno, izvršite prijetnju. AKTIVNOSTI I SPORT Aktivnosti mogu pomoći u upravljanju ADHD-om kod vašeg djeteta. Uključite vaše dijete u sportske aktivnosti koje će mu pomoći u razvijanju samopouzdanja i usmjeriti njegovu energiju na korisne sadržaje. PAZITE NA SEBE Biti roditelj djeteta s ADHD-om je iscrpljujući posao i može vas učiniti depresivnima. Pokušajte si organizirati da se povremeno isključite kroz nekoliko sati ili čak kroz nekoliko dana. Teško je biti dobar roditelj, kad ste na kraju svojih snaga. Ako osjećate da se doista ne možete nositi s poteškoćama (npr. ne možete spavati ili plačete bez razloga) zatražite pomoć od svojeg liječnika. "
< Poruku je uredio n i n a -- 20.5.2011 13:16:36 >
|