Naišla sam na ovaj tekst, pa ću vam ga copy - paste:
preuzeto sa www.vrtic-tratincica.hr
U trećoj godini dijete mijenja svoje ponašanje, mnoga toga jednostavno neće, odupire se zahtjevima, namjerno krši zabrane. Prkosno ponašanje koje se javlja u trećoj godini karakteristično je za tu dob i smatra se normalnom fazom u razvoju a taj period zovemo fazom prkosa, otpora.
POJAVNI OBLICI PRKOSNOG PONAŠANJA
Pojavni oblici prkosnog ponašanja mogu biti podijeljeni u dvije skupine.
1. Dijete otvoreno prkosi, govori "NE", viče, snažno udara nogama, grebe , tuče sve oko sebe ili samog sebe, baca se na pod…
2. Pasivni oblici prkosa-dijete uporno šuti, okreće glavu u stranu, odbija hranu, ignorira zahtjeve.
KARAKTERISTIKE PONAŠANJA
1. Djeca znaju biti vrlo agresivna ili prema odraslima ili prema sebi.
2. Napadi emocionalno su vrlo snažni-tako da dijete može izgubiti vezu s okolinom, te ga toliko izbace iz "TAKTA" da zaboravi zbog čega prkosi, pa ako mi i ispunimo želju ono i dalje bjesni.
3. Prkosno dijete iako zna biti krajnje neposlušno pa i agresivno prema odraslom autoritetu u stvari nije neprijateljski raspoloženo prema njemu. Dijete ne prkosi zato da bi nas razljutilo ili što nas ne voli, prkos nije uperen protiv vas nego vaše naredbe.
4. Prkos treba razlikovati od neposlušnosti. Neposlušno dijete ne doživljava nikakav emocionalni potres i ne gubi vezu s okolinom.
KAKO ODGOJNO POSTUPITI PREMA PRKOSNOM PONAŠANJU?
1. Važno je da te pojave ne shvaćamo suviše tragično. Ako ne postoje dodatni loši odgojni utjecaji sazrijevanjem ličnosti i socijalizacijom prkosno ponašanje će se izgubiti.
2. Ne smijemo napad prkosa shvaćati kao napad na našu ličnost jer to on nije- to je obrana djetetove ličnosti.
3. Trebamo biti dosljedni u postupcima- želju treba odmah ispuniti ili je ne treba ispuniti uopće.
4. Ne insistirati na poslušnosti pod svaku cijenu jer će dijete odgovoriti češćim prkosnim reakcijama.
5. Izbjegavati izricanje naredbi zabrana strogo i autoritativno. Dijete će nas prije poslušati ako mu pažnju skrenemo na drugi novi sadržaj.
6. Kad nastupi prkosna reakcija najbolje ju je ignorirati i to tako da dijete osjeti. U nastupu prkosa beskorisno je pokušavati dijete umiriti riječima jer nas dijete uopće u tom trenutku ne sluša i ne može pratiti.
7. Dok same prkosne reakcije treba ignorirati, dijete treba inače u toku dana pohvaljivati u njegovom osamostaljivanju, naglašavajući kako je odraslo i kako zna nešto dobro učiniti- nikako omalovažavati.
SVI TI I SLIČNI OGOJNI POSTUPCI NE MOGU POTPUNO UKLONITI PRKOSNE REAKCIJE, ONI MOGU SAMO POMOĆI DA SAME PRKOSNE REAKCIJE KRAĆE TRAJU I DA VI I DIJETE BEZBOLNIJE PROĐETE KROZ TU FAZU RAZVOJA.
KARAKTERISTIKE PSIHOFIZIČKOG RAZVOJA KOJE UVJETUJU PRKOS
1. Trogodišnjak se vrlo intenzivno psihički razvija za sve što čuje traži objašnjenje- faza pitanja. Dolazi do intelektualnog obogaćivanja ličnosti, a to je povezano s buđenjem njegove smo svijesti. Ono izdvaja sebe iz okoline i počinje govoriti u prvom licu. Sada spoznaje da i samo može nešto htjeti ili ne.
2. U ovoj dobi dijete je egocentrično- misli da je ono centar svijeta i da sve postoji zbog njega. Teško uzima u obzir tuđe želje i osjećaje, a još teže uočava pogreške u vlastitom ponašanju.
3. Dijete ne zna iskazati emocije kao što su ljutnja na socijalno prihvatljiv način, a još nerazvijeni govorni izraz mu onemogućuje da konflikte riješi verbalnim putem, pa onda reagira agresivno.
4. Dijete još nema razvijen sustav moralnih normi. Nema razvijen osjećaj krivice. Ono će biti dobro isključivo zbog straha od kazne ili želje da bude pohvaljeno od odraslog.
5. Trogodišnjak nema uvida u budućnost- nije svjesno da će prekinutu aktivnost moći kasnije nastaviti, tek u četvrtoj godini postaje sposobnijim za planiranje.
IZVOR
Luka ima neke elemente prkosa, mada hranu ne odbija nikada! A o bacanju na zemlju smo već pričale u temi Histerija.
< Poruku je uredio Tasha -- 1.12.2008 11:05:05 >