Емоционална интелигенција омогућава стварање способности, вештина и компетенција које особи дају способност да се рационално носи са захтевима и притисцима околине.[1]
Емоционалну интелигенцију представља склоп више способности — способност саморазумевања, самоконтроле, самоувереност и способност емпатије. Емоционална интелигенција није супротна, већ само различита, комплементарна способност у односу на рационалну интелигенцију.[2] Хауард Гарднер (енгл. Howard Gardner) је први поменуо да постоји седам различитих врста интелигенције, а да је емоционална интелигенција једна од њих. уреди
Појам емоционалне интелигенције обрадио је Данијел Голман (енгл. Daniel Goleman) у књизи „Емоционална интелигенција“, објављеној 1994.
Према Голману, модел емоционалне интелигенције се састоји од неколико битних компонената:
- Самосвест – способност „читања“ сопствених емоција и схватање какав утицај имају на околину
- Доношење одлука – проучавање сопствених поступака и познавање последица
- Управљање осећањима – спознавање шта је подлога осећања
- Превазилажење стреса – научити опуштати се и разумети важност опуштања
- Емпатија – разумевање туђих осећања и уважавање различитости мишљења
- Комуникација – разговарати о осећањима са разумевањем и бити добар слушалац
- Самооткривање – разумевање потребе за отвореношћу и поверењем, научити када и како говорити о својим осећањима
- Проницљивост – препознавање образаца у личном и животу других људи
- Самоприхватање – умети прихватити своје мане, умети ценити своје врлине
- Лична одговорност – преузети одговорност и умети препознати последице личних одлука и реаговања
- Самопоуздање – умети изложити своје бриге и осећања без љутње и пасивности
- Групна динамика – спознати када пратити, а када водити
- Решење конфликта – модел „победити/освојити“ при преговарачком компромису
Ovo je sa Wikipedia-e. Ovo je ono na sta roditelji zaboravljaju prilikom ne vaspitanja, nego gajenja deteta. Neko odgaji dete ali ga ne vaspita. Neko gaji dete i uci ga da postoji i njegov svet, njegovo ja ali i svet oko njega koji mora da sagleda otvorenih ociju. Drugi uce decu da postoje samo oni i niko vise.